onsdag 13 februari 2019

Vårkänsla


Det har varit plusgrader här i Gävle ett par dagar. Solen visar sig varje dag och ett evigt drippdroppande förgyller ens utestunder. Som skåning är det fullkomligt normalt februariväder. En sann Gävlebo vet att detta bara är trams. Det kommer mer snö, det är inte vår förrän i slutet av mars! Jag dör, jag vill ha vår för ett par veckor sedan och försommarvärme om en månad. Jag vill det! Som en tvär femåring vägrar jag acceptera mer snö. Ändå vet jag (precis som många femåringar) att det kommer att bli oönskade stunder av minusgrader och vita flingor i massor framöver. Snark!

Förra året kom det snö i maj. Jag har sagt det och nu ska det minnet få återgå till glömskans korridor. Just nu tänker jag njuta av den lilla, men ack välkomna, känslan av värmande solstrålar mot mina kinder. Låta takdroppet och den pigga fågelsången tina upp mitt oavfrostade hjärta. Jag tänker njuta av nuet. Det finns hundra andra saker som är värdelösa, men inte plusgrader och solsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sportlovsträning

Måndag och sportlovsvecka i Gävle. Barnen kan vara hemma och slippa väckas tidigare än rimligt.  Det betyder inte att träningen är ...