torsdag 13 december 2018

Lucia, pyssel och hinkpynt


Lucia hela mörka dagen. Ikväll är det Julfest med lussande på dotterns skola och vi kommer inte vara där. Lilla damen blev krasslig igår och tog ett allvarligt snack med toalettstolen innan hon somnade på en madrass på vardagsrumsgolvet. Det fick bli allsång från svts sändning i morse, vackert och stämningsfullt. Sonen hade nosen i mobilen och dottern suckade över att det var för många Staffansvisor och dessutom var en timmes sång alldeles för långt. 


Huset är färdigpyntat och det enda som behövs nu är en julgran. Barnen tjatar och jag kan hålla med om att det är dags att få in den. Eller, vi behöver först köpa en gran. Sen ska det pyntas och de nya trådlösa ljusen ska testas. Dottern har gjort en fin julgranskula idag som givetvis ska få en hedersplats bland de högsta grenarna. 

Vi har pysslat till och från. Vikt och klippt stjärnor, jag har gett mig på att göra en pompom av silkespapper. Inte så snygg, men det var första gången jag gjorde en sån. Det behövs göras småsaker för att dagen inte ska bli alldeles för långrandig. Vi har sett en film, Lorax, som jag slocknade till. Dr Seuss måste ha varit en spännande person som jag gärna hade fått en pratstund med.

Vad gör ni denna Lucia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sportlovsträning

Måndag och sportlovsvecka i Gävle. Barnen kan vara hemma och slippa väckas tidigare än rimligt.  Det betyder inte att träningen är ...