måndag 3 december 2018

Nu tändas tusen juleljus


Vi åkte till Stockholm och ringde några viktiga samtal. Polismuseet hade en gammal telefon som barnen använde med självklarhet, utan att ha en aning om hur den fungerade. Jag nickade och log, telefonväxlar var mer min farmors grej. 


Vi gick på hockey och sjöng för fullt. Trots en fantastisk insats blev det förlust. Inget som påverkade den här familjen alldeles för mycket. Det tog tjugo minuter att gå från Hovet till hotellet där vi bäddade ner oss i dubbelsängen med chips och gott att dricka.


Igår blev det julmarknad i Gamla stan. Jag och maken brukade åka dit när vi bodde i Stockholm och barn inte fanns med i bilden. Nu var det på tiden att våra små juveler också fick ta del av det som gett mig Piff och Puffkänsla några år. 

Grått väder med plusgrader som sänkte känslan en aning. Å andra sidan hade strålande solsken gjort det helt tossigt. Jag vill gärna minnas att det varit snö och krispig luft för många år sedan. Det kan också bara vara en kopp varm glögg och mörk eftermiddag som skapat det minnet.


Dottens ögon glittrade och hon utropade "Åhhh" var fjärde knalle. Jag njöt av alltet, maken suktade efter att få provsmaka korv och sonen såg bara rostade mandlar. Vi lyckades tillfredsställa allas önskningar och när bilen rullade hem mot Gävle var det med en nöjd familj på sätena.

Första advent 2018 är förbi och årets första adventsljus tändes i en nygammal ljusstake som jag fyndat på Stadsmissionen. 


1 kommentar:

  1. Låter mysigt. Skulle vilja besöka den där julmarknaden i gamla stan ����������✨
    /Jana

    SvaraRadera

Sportlovsträning

Måndag och sportlovsvecka i Gävle. Barnen kan vara hemma och slippa väckas tidigare än rimligt.  Det betyder inte att träningen är ...